Atlantöverfarten och första intrycken av Karibien

Sista tiden i Las Palmas var full av aktiviteter både via ARC och det som behövdes fixas innan avfärd. Vi längtade till att få komma iväg för att få lite lugn och varva ned. Så kom äntligen dagen D. Vi lämnade bryggan, spända och förväntansfulla. Äntligen skulle vi börja vår resa över Atlanten. Vänner stod på bryggan och på hamnpiren och vinkade av oss och önskade oss lycka till. Vi gick för motor en bit ut på fjärden men satte segel så snart vi kunde och vi passerade startlinjen strax efter klockan 13. Nu var vi påväg! Från ARC hade vi fått låna en YB Tracker för positionering men den gick även att använda för att göra blogginlägg på Facebook. Vi skapade en sida som heter Glittra. Där kan läsa mer om vad som hände på överfarten.

Vi hade en väldigt bra överfart. Medvind hela tiden. Det var skönt att vara tre ombord för då var det alltid någon som var pigg och alla fick bra med sömn. Vår HydroCharger, som vi på Johans inrådan givit namnet Elis, gav oss så mycket ström att vi kunde göra vatten varannan dag. Och eftersom vi hade vatten hela tiden så kunde vi duscha när vi ville dag. Vi åt gott, sov bra och hade en fin överfart. Naturligtvis gungade det mycket, det var varmt och klibbigt på nätterna men jämfört med andra år som ARC seglat över så skall årets upplaga vara en av de bästa vindmässigt.

Halvvägs firas med bubbel och snittar. Vi börjar förstå att vi har chans på pallplats i vår klass
Det rullar lite på Atlanten, fisket blir lite utmanande.
En fin radarbild på sk. Squalls. Regnväder som kommer upp bakifrån med mycket nederbörd och ökande vindar. Vi klarade oss bra och kunde hålla undan för alla utom ett.

Efter 17 dygn så såg vi äntligen land för första gången sedan Las Palmas. Det var en härlig känsla. Vi hade korsat Atlanten! Vi tog kontakt med ARC finish line på St Lucia den 12 december och meddelade vår ankomst. Björn och Nella på Think Twice mötte upp oss i sin jolle, de tutade och önskade oss välkomna. De mötte oss även när vi kommit in till bryggan med en flaska vin och kramar. Vi fick även ett mottagande av ARC i form av en fruktkorg samt vår första rompunch. Nu var vi äntligen här, så som vi har längtat. Det kändes skönt att sova i en båt som låg still.

Efter målgång fick vi vår första rompunch. Det har inte blivit den sista.

Tiden i St Lucia ägnades åt båtfix, handling, tvättning och utfärder. Gunilla anslöt den 17 december. Hon och Johan skulle segla med oss till den 9 januari. Vi låg kvar i St Lucia till den 23/12 för att kunna vara med på ARC prisutdelning, för vi skulle få pris för att vi kommit 3:a i vår klass.

Prisutdelning, Vi kom trea i vår klass och bland de 20 bästa totalt.

Efter St Lucia seglade vi söderut tillsammans med Think Twice. Första stoppet blev Bequia för att fira jul med andra cruisers. Det var härligt att ligga på svaj efter att ha legat vid brygga i nästan två veckor. Bequia är jätte trevligt. Vi gjorde en tur på ön tillsammans med Think Twice. Resan fortsatte söderut för Johan och Gunilla skulle flyga hem från Grenada.

Vi har besökt många olika öar på vår väg ned till Grenada. Alla öar är väldigt olika. Vissa är små och paradisiska medan andra är större och mer bebodda. Internet är begränsat. Man är ofta hänvisad till någon restaurangs wi-fi. Utbudet i de matbutiker som finns på öarna är väldigt varierande. Sen är det ju så att alla öar är olika länder så man måste klarera ut och in hela tiden. Vi har ju turen att ha Think Twice som vår guide då de har varit i detta område under förra året. Så de vet hur allt fungerar och var det är bra att vara.

Vår lilla båt i förgrunden
Tobago Cays
Våra vänner på Think Twice, Björn och Nella
Vi har det ganska bra här i alla fall

Några av öarna har fastnat mer än andra. Vi firade nyår i Chatham Bay på Union Island. Vi åt en fantastiskt god grillad hummer. Vi gick vidare till Tobago Cays där vi snorklade på reven. Vi besökte St George på Grenada. Där sa vi även hej då till Johan och Gunilla. Sista stoppet på Grenada blev Prickly Bay. Där låg vi still några dagar. Gick till frisören samt fick kläder tvättade. Vi gjorde också en heldagsutflykt där vi besökte ett destilleri, en chokladfabrik och badade i ett vattenfall. Prickly Bay blev den sydligaste punkten på vår resa den här gången.

img_e2594
Vattenfall på Grenada
img_e2667
Christina letar efter Jack Sparrows romgömma på ön Petit Tabac
Vilda apor har lärt sig att turisterna kommer med godsaker. Bra vet jag inte om det är men kul med nya vänner.
Stranden på Mustique

På vår väg norrut besökte vi Sandy Island där vi snorklade och åt grillad hummer under stjärnhimlen. Vi åkte tillbaka till Tobago Cays men passade på att nu även besöka Petit Tabac, ön där Jack Sparrow i filmen Pirates of the Caribbean blev strandsatt och hade en gömma med Rom, vi hittade dock inte gömman. Vi gjorde även en morgon snorkling tillsammans med sköldpaddor. Vi fortsatte till ön Mustique där vi firade Björn som fyllde år. Mustique är kändis ön där bl.a Mick Jagger då och då kommer ner från sin villa för att jamma med bandet på Basils bar. Resan fortsatte till Martinique med ett kort stopp i Marigot Bay på St Lucia. Mustique, tillhör Frankrike och är med i EU, så här bunkrar vi mat och vin. Vi hyrde bil en dag och då besökte vi ett Rom destilleri och såg en hel del av ön. Tyvärr så regnade det en hel del så det blev inte många stopp för att beundra utsikten.

Det blir ju ett helt annat slitage på båten nu när vi lever och bor i den hela tiden. Det är alltid något som behöver åtgärdas av varierande kritisk karaktär. Det som har krånglat mest är frysen och vår watermaker. Men det mesta går att fixa, det tar bara längre tid både pga att det är svårt med reservdelar men också pga värmen. Något vi har fått lära oss här är att man vet aldrig när saker och ting händer eller hur resultatet blir men att något kommer att hända, det vet man.

Vi har ett fantastiskt liv här. Vi tar en dag i taget och bestämmer själva vart och när vi seglar vidare. Det enda vi inte rår över är vädret, som för det mesta är fantastiskt.

Då vi inte alltid har tillgång till internet så kommer tyvärr uppdateringen av bloggen och Facebook att bli lite eftersatt. Men vi kommer försöka underhålla våra kanaler så gott vi kan. En ny kanal är Facebook där sidan heter Glittra.

Vår plan är just nu att fortsätta norrut. I mars/april måste vi ta ett beslut om vi ska fortsätta upp till USA eller vända söderut igen för att vara på ”rätt” ställe när orkansäsongen drar igång. Som längeseglare har man alltid möjlighet att ombestämma sig.

2 reaktioner till “Atlantöverfarten och första intrycken av Karibien

1. Hej JO och Christina
    Otrolig kul och följa er
    Min erfarenhet är väldigt begränsad till båtliv lite motorbåt (fyra ggr)
    Silja line ett par gånger
    Jag förstod när vi jobbade ihop att båtliv med fru och barn var viktigt
    Att du var dykare visste jag sen du berättade om klockan du hittade under en brygga
    Jag önskar er en fortsatt lycklig resa
    Mats

2. Fantastiskt att få läsa om era upplevelser och följa er på segelturen😊 Seglast över Atlanten får mig att rysa. Ni fixade det galant. Vad ni är modiga! Lycka till på era fortsatta äventyr 🤩😊