Porto Santo – Leslie – Kanarieöarna

Vi hade tänkt att stanna på Porto Santo någon vecka men när vi fick reda på att Inalou II, med Jan-Olovs bror med fru, skulle komma till Porto Santo så bestämde vi oss för att vänta in dem. Porto Santo är lätt att tycka om. Det är en väldigt lugn och avslappnad atmosfär. Dagarna gick, vi fick en hel del båtfix klart. En bra belysning på akterdäck, hela däcket borakolat plus lite annat smått och gott. Det som känns lite jobbigt är att vi inte riktigt kommer ifatt med underhållet för det är alltid något som går sönder eller inte fungerar som det ska. Som tur är, peppar peppar ta i trä, så har vi mått bra hela tiden förutom en förkylning och ett blått långfinger. Mellan allt båtfix så gjorde vi en del utflykter på ön. En dag cyklade vi 7,5 km enkel väg till den fina badstranden på öns västra sida.

Det var jätte jobbigt att cykla dit men väl värt resan. En annan dag gick vi runt öns östra udde. Ön såg helt annorlunda ut på andra sidan. Utseendet gick från att vara ett kargt månlandskap till att bli en sandöken.

Så kom äntligen Inalou, så att vi efter ca en och en halv månad kunde säga hej igen. Det var jätte kul att träffa dem igen och höra hur de haft det under sina två veckor i Sverige. Jag är lite avundsjuk på dem som varit hemma. Kunde jag så skulle jag ”beama” mig hem för att vara med nära och kära lite nu och då. Det jag saknar mest är doften av mina barn. Tyvärr blev samvaron med Tomas och Heléne på Inalou väldigt kortvarig pga Leslie. Prognosen för Leslie ändrade sig hela tiden. Risken att den skulle träffa Porto Santo och Madeira var överhängande så vi tog beslutet att segla direkt till Kanarieöarna. Annars hade vår plan från början varit att gå till Madeira, men det får vi ha kvar att göra. Så vi lämnade Inalou och Major Tom på Porto Santo. Dagen efter lämnade även Inalou då prognosen försämrats ytterligare, de seglade dock direkt till Calero på Lanzarote. Som tur var blev det inte så farligt på Porto Santo så de som valt att stanna klarade sig väl.

Vi bestämde oss för att segla till La Graciosa, en ö som ligger norr om Lanzarote. För att få ankra vid ön samt få en plats i hamnen så behöver man söka tillstånd. Att söka tillstånd är lätt men det dröjer innan man får ett svar så man måste vara ute i god tid. Länken Ankringstillstånd samt Blankett.

La Graciosa är en helt fantastisk ö. Klart vatten och fin ankringsvik. När vi kom dit låg redan Muckle Flugga där. Bliss och RIRI kom dagen efter. Tillsammans med RIRI och Bliss gjorde vi en bestigning av en av topparna på ön samt besökte öns större by Caleta del Sebo. Byn är ganska mysig och trevlig atmosfär. Vi tog en gemensam lunch innan vi gick åter till båtarna. Det skulle bli vågor på natten och efterkommande morgon som ett resultat av Leslies framfart. Vi funderade på om vi skulle flytta oss men beslutade oss för att ligga kvar. Det ryckte och slet i båten på natten på ett konstigt sätt. Vi förstod att något inte stod rätt till med ankararet men kunde inte vidta någon åtgärd på ett säkert sätt under natten. På morgonen så dök Jan-Olov ned och det visade sig att ankarkättingen hade virat sig ett varv runt ett stenblock. Jag släppte ut mer kätting och Jan-Olov fick göra ett antal dykningar innan vi var loss. Allt gick bra men vädret blev sämre så vi beslutade oss för att segla vidare till Lanzarote och hamnen Calero, där även Inalou låg.

Calero är en fin och skyddad hamn med flera trevliga restauranger. Vi passade på att tvätta. En av dagarna gick vi till grannbyn Carmen. En trevlig promenad längs kustlinjen. Carmen är en stad fylld av turistanläggningar men fint utsmyckad med fin strandpromenad och många fina planteringar. Vi gick en tur runt stan och tog sedan en lunch på en trevlig restaurang med utsikt över hamninloppet.

Sista stoppet på Lanzarote blev Marina Rubicon. Här planerade vi att bli drygt en vecka. RIRI, Bliss och Inalou låg redan i hamn när vi kom in. På vägen till Marina Rubicon var vår plan att fylla våra vattentankar men det visade sig att watermakern inte mådde så bra trots rengöringen på La Graciosa. Effekten var nu bara hälften, 30 liter per timme, plus att vi fick flera stopp sk ”system block” som kräver omstart av watermakern. Så det blev tyvärr inte så mycket vatten gjort. Vi bytte en av pumparna under stoppet i Marina Rubicon, får se om det förbättrar effekten.

Utanför Marina Rubicon finns det ett undervattensmuseum som heter Museo Atlántico som man kan dyka på, Mer information. Ett fantastiskt dyk. Det är en konstnär som gjort en utställning under vattnat. Andra dyket var ett jätte fint dyk med massor av fisk, flera muränor, rockor och bläckfisk.

Tack Jocke på Bliss för dykbilderna.

Några dagar senare hyrde vi bil tillsammans med RIRI och Inalou. Vi besökte Volcano House som är byggt av en känd konstnär som hette Cesar Manrique. Det är ett hus som är byggt helt i lava sten. Resan gick därefter vidare till Bodega Rubicon för vinprovning.

Dagen avslutades med en busstur runt vulkanområdet Timanfaya. Det kändes som att åka buss på månen. Helt säkert har de spelat in filmen Armageddon här. Iallafall är omgivningen väldigt lik. Det är fortfarande ca 800 grader 6 meter under markytan på vissa ställen.

I slutet på vår vistelse på Lanzarote tigvi lokalbussarna till Arrecife tillsammans med Inalou. En trevlig stad men väldigt tyst trots sin storlek. Vi besökte bl a ett historiskt museum inrymt i ett försvarstorn, tyvärr var all information på spanska.

När jag sitter och skriver detta är det endast en månad kvar tills det är dags för vår första atlantöverfart. Det börjar kännas lite stressigt. Det är svårt att föreställa sig hur det kommer att kännas, närmare tre veckor på öppet hav. Som tur är har vi fått den bästa presenten, vår dotter Ida med fästman Jacob och svärmor Laila kommer till Las Palmas för att umgås med oss i hela tre dagar. Det ska bli så kul att få träffa dem. Det är ju mer än fem månader sedan vi sågs fysiskt.

Innan Las Palmas tänkte vi göra några stopp på Fuerteventura men mer om det i nästa inlägg.