Galisien och Portugal

I skrivande stund sitter jag i sittbrunnen på båten. Vi befinner oss på Porto Santo ca 30 sjömil norr om Madeira. Jag inser att det var ett tag sen vi gjorde vårt senaste inlägg och att vi varit med om en hel del sedan dess.

Vi avlutade vår tid i Galicien med att sammanstråla med Mats och Ingela på ElinAlida. Dom har tillbringat sommaren hemma i Sverige och haft båten upplagd här i Galicien. Mats och Ingela har seglat runt här i Galicien en hel del och kan tipsa om många fina ställen. Enda problemet är tiden. Man hinner på en genomfart som vi gör bara besöka ett fåtal av alla de ställen som rekommenderas.

Våra val föll på naturreservaten Isla Ons, Isla Cies och byarna Combarro och slutligen Bayona. Samt några ankringsvikar.

Isla Ons är ganska turistigt med en liten by vid hamnen. Turbåtarna kommer och går hela tiden. Vi ställer oss frågan som så många andra långseglare, varför måste vi seglare ansöka om tillstånd att få segla här och utöver detta även ankringstillstånd för alla dagar vi befinner oss i området. Vi spekulerar i om det kan vara så att dom får bidrag för alla som besöker dessa områden och att tillstånden egentligen är till för att hålla räkning på alla?

Vi tar en promenad upp till fyren på Isla Ons.
Där nere ligger Glittra tryggt på en gratis boj vid piren på Isla Ons

Det är lite mindre turister på Isla Cies tycker vi. Det går visserligen turbåtar även hit men det finns ingen by och bara en resturang vid hamnpiren. Det finns även en campingplats. Vi tar jollen in till stranden och klättrar även här upp till fyren.

Stranden på Isla Cies
Är det en Elefant på väg in i grottan?
Dit upp ska vi, 174 m över havet och 30 grader varmt😅[[[[[[[[[[[[
Christina ser förvånansvärt pigg ut
Fin utsikt är det i alla fall
För att komma till vägen som leder till fyren skall en liten bro passeras
Samma bro på eftermiddagen vid högvatten

På rekommendation från många tog vi oss även in till byn Combarro. Det visade sig vara bra rekommendationer. Gamla delen av byn är något speciellt som bäst beskrivs med bilder.

Vi avslutade vår tid i Galicien med att gå till Bayona. Även det en fin by. Tyvärr stannade vi bara en kväll. Här sammanstrålade vi med Britt-Marie och Kjell på Mermaid som vi hade sällskap med till Lissabon. Vår tanke var att segla non stopp från Galicien till Lissabon men vi ändrade oss och gjorde tre långa dagseglingar i stället. Detta på grund av de många fiske redskap som ligger i vattnen utanför Portugals kust.

Det blev två och en halv dag motorgång i dimma. På vägen stannade vi för att övernatta i Lexios utanför Porto, Figurera de Fos och Peniche.

I Lexios kom vi ikapp Inalou med min bror Tomas och hans fru Heléne. Våra vägar skildes i Camaret Sur Mer, norr om Biscay för en och en halv månad sedan. Dagen efter reser dom hem till Stockholm så det blev ett kort men kärt återseende.

Med dagens moderna teknik känns det inte särskilt otäckt att gå i dimma. Vi har både en bra radar och AIS ombord. Med AIS ser vi alla andra båtar som har AIS. Vi Ser även om och när vår närmaste mötespunkt kommer att vara. Alla större fartyg har AIS och de flesta seglare också. Dom enda som inte verkar ha AIS är fiskarna. Endast en mindre del av fiskebåtarna har AIS. Dom får man hålla koll på med radar. Det är dock väldigt tråkigt med dimma.

Det blev till sist i alla fall segling och besök av delfiner.

Lissabon

Vi gick till marinan i Oeiras utanför Lissabon. Här har vi tack vare att vi skall gå med ARC 50% på hamnavgiften. Hamnavgifter är vår i särklass största kostnadspost så här långt. Vi stannade 5 nätter här. Två dagar tog vi pendeltåget in till Lissabon. Den första av dessa dagar var vi inne och flanerade i de centrala delarna. Jag, Jan-Olov, hade 24413 steg, 15,6 km och 31 våningar på stegräknaren när dagen var slut. Vi tar även en tur med spårvagnslinje 28.

Till slut fick vi sittplatser på den annars proppfulla spårvagnen
Lissabons kända spårvagnar

Ytterligare en fin utsikt över Lissabon
Efter att vi bestigit ännu en av kullarna är det gott med en öl

Den andra dagsutflykter gick till Belém. Här finns många museer och monument med anknytning till Portugals storhetstid som sjöfarar och upptäckarnattion

Monument över stora män ur Portugals historia
Vasco Da gamas grav
En av värdens vackraste fyrar påstås det

Efter 5 nätter är det dags för oss att lämna det Europeiska fastlandet. Det känns lite konstigt. Vi vet inte när vi kommer tillbaka. Om inget inträffar så blir det inte i år i alla fall. Vi lämnar vid 10 tiden en fredags morgon och skall segla till Port Santo. Dagen innan gick OSK båten Elise från Oeiras med samma mål. Vi vet även att Major Tom är på väg till Porto Santo. Det är 475 sjömil och vi räknar med att vara framme på måndag. Det blåser ordentligt 10-14 m/s rakt akterlig vind hela resan. Vi har lite problem med sömnen och provar lite olika sovplatser i båten under överfarten. Bra träning inför den stundande Atlantöverfarten. Första natten kl 04:00 kommer Christina och hämtar mig när jag ligger och försöker sova. Kutterfocken har rullat ut sig och när hon rullade in den igen trasslade det till sig. Den står och slår i vinden. Får den stå så är den snart helt sönderblåst. Vi måste upp på däck och reda ut problemet. Det blåser över 10 m/s och vågorna är ca 2 meter. När vi båda är på däck och kämpar för att reda ut de intrasslade skoten smäller det plötsligt till. Focken har släppt från däck. Där och då vet vi inte vad som hänt. Vi måste nu slita ner det fladdrande seglet helt och säkra det på däck. Det är lite stökig men till sist är det klart och jag kan återgå till kojen. Det visar sig senare att ringen längst ner på seglet gått sönder i svetsen.

I övrigt går seglingen bra. Det blir ganska tidigt väldigt djupt och då slipper man fiske redskapen. Det är väldigt lite trafik på vägen men när vi passerar stråket där de stora fartygen går lyckas vi ändå komma på kollisionskurs med två av dessa bjässar. Båda över tre hundra meter långa. Här ute på havet har dom inga svårigheter att manövrera. I god tid ser vi på AISen att dom ändrar kursen några grader så att dom passerar akter om oss på ett betryggande avstånd.

Porto Santo

Överfarten går betydligt fortare än vi räknat med. Under lördagsdygnet gör vi 176 sjömil på 24 timmar. Detta gör att vi natten till måndag beslutar oss för att rulla in förseglet helt. Detta för att inte komma fram i mörker. Christina väcker mig vid 06:30 och säger att det är dags att komma upp, vi är framme. Nå ja vi har fortfarande en bit kvar och vid 07:30 passerar vi in mellan hamnpirarna. Vi möts av Jonas på Elise som just klivit upp. Han står i sittbrunnen på Elise och talar om att det är fullt i hamnen. Dom ligger på boj. Även vi tar en boj, den sista lediga. När vi tryggt gjort fast går vi och lägger oss. Det är otroligt att man kan uppskatta en säng som står still så mycket.

Det visar sig att vi är 8 svenska båtar här i hamnen och dagen efter vår ankomst drar någon ihop samtliga till en gemensam öl eller fika på hamnfiket. Det är roligt att träffa alla andra som är på väg. De flesta skall åt samma håll som vi. Några har vi träffat förut och några är nya bekantskaper. Troligen kommer vi stöta ihop nu och då det närmaste halvåret.

En tradition här på Porto Santo är att måla på hamnpiren och bevara för eftervärlden att man varit här. Piren är full av målningar som gjorts av de som passerat före oss. Det måste vara flera tusen målningar.

Vi ser att många svenska båtar gått den här vägen. Exempelvis hittar vi Loupan och Sprays målningar intill varandra.

Nu har både Elise, Major Tom och vi fått plats i hamnen. Vi har hunnit med en rundtur med buss på ön och målat vår egen målning med färg som vi fick av Sivert och Anki på Major Tom.

Besättningarna på OSK båtarna Major Tom, Elise, Riri och Glittra på busstur runt ön
Vi hittade en liten plats vid marken för vår målning
Där nere ligger båtarna
Stranden i andra änden av Porto Santo. Dit är det 7,5 km. Cykelavstånd?
Den här lilla, inte så liten förresten gynnaren klättrade på piren.

Vi har även hunnit med att dyka. Det blev två dyk, ett fantastiskt vrakdyk och ett dyk vi kommer glömma.

Det fins en del övrigt att önska kring våra estetiska och konstnärliga egenskaper.
Men nu finns vi i alla fall på piren i Porto Santo

En reaktion till “Galisien och Portugal

1. 😅24413 steg!!!!…. och vi som tyckte att vi hade varit riktigt duktiga med 17233 i söndags med besök på Grand Pavois i La Rochelle!! Där hade vi inte mkt att komma med😂
    Kram på er och segla lugnt⛵️