Galicien

Vi har nu landat i området Galicien. Galicien är ett område med många olika rior, eller vikar som vi säger i Sverige. I varje ria finns det flera ställen att ankra i. Vår tanke är att spendera några veckor i detta område.

Vårt första lite längre stopp blev i staden À Coruna. Vi stannade där i fem nätter. Vi behövde handla en del saker till båten samt att vi ville hinna uppleva staden. Vi behövde även fullfölja vår medborgerliga plikt att rösta i det svenska valen till riksdag, kommun och landsting. Vi hade kontaktat ambassaden i Madrid då vi var i Gijon och ordnat så att de skickade underlagen för poströstning till konsulatet i À Coruna. Personalen på konsulatet kom personligen ned till marinan och överlämnade underlagen till oss. Vilken service! À Coruna är en trevlig stad med en trevlig hamn och flera gågator i närheten. Gågatorna är fyllda med affärer och restauranger.

Vi träffade många svenska båtar i hamnen och flera av dem var medlemmar i OSK bl. a Bliss, RIRI, Pegasus och Sine Cura. Första kvällen åt vi en gemensam middag på Bliss, mycket trevligt! Vi gjorde en utflykt på cykel till IKEA. Men vi kunde konstatera att det var med livet som insats då enda vägen dit var på hårt trafikerade gator. Vi kom dock helskinnade fram och tillbaka. Vi inhandlade några bra att ha saker samt åt köttbullar med potatismos och lingonsylt till lunch.

Vi tog även en cykeltur till den berömda fyren Hercules som med sina 234 trappsteg bjöd på en vidunderlig utsikt över À Coruna.

Innan vi lämnade À Coruna så han vi åter säga hej till Elisabeth och Kaarina på Too-Ticki, som vi senast träffade i Gijon, vi drog vidare.

Nästa mål blev Camariñas. Resan dit gick i dimmans tecken. Då vi vaknade i À Coruna så låg dimman tjock men vi bestämde oss för att gå ändå. Vår tanke var först att gå till Corme, ca 30 distans söderut. Men när vi väl började närma oss Corme hade vi så bra fart och det var ändå dimma så vi bestämde oss för att fortsätta. På vägen mellan Corme och Carmariñas fick vi besök av delfiner vid två tillfällen. Det är stor skillnad mellan delfinerna här och de Skottland. I Skottland kunde de leka framför båten i över en timme vid varje tillfälle. Här ser man dem bara några minuter åt gången. När vi rundade udden för att gå in i ria Camariñas så ökade vinden. Vi rullade in genuan och gjorde nio knop för bara storen. Väl inne i viken så försökte vi få fäste för stävankaret i kelpen. Vi fick ankra om tre gånger innan vi fick ett bra fäste. Natten var lugn, inga vågor och ankaret satt fast. Dagen efter började i solsken. Efter frukosten sjösatte vi jollen och tog oss en tur in till byn. Vi tog en lunch på en restaurang i hamnen och sedan en liten promenad i gränderna. Vädret ändrade sig dock snabbt till det sämre? Dimman hade dragit in i viken så vi bestämde oss för att ta oss tillbaka till båten. När vi skulle starta utombordaren så ville den inte som vi så vi fick ro tillbaka i dimman. Så Jan-Olov fick 30 minuter gratis träning i Glittras egen roddmaskin. Väl tillbaka var vi ordentligt frusna och fuktiga. Det är inte vackert väder alla dagar i en längeseglares liv.

Många har ett sådant här litet uthus på tomten. En lite lustig konstruktion tycker vi. Vet du vad
det används till får du gärna upplysa oss genom att lägga en kommentar här på bloggen.

Nästa ankringsställe var den lilla byn Sardiñeiro, ca 25 distans söderut. Vi ankrade nära den fina sandstranden i turkost vatten. En lugn och fin vik med en härlig utsikt mot horisonten. Vi rodde in med jollen och gick en tur genom byn. Här provade vi det fina ankaret och tipset med att fästa ankaret i en gummicord som vi fått av Björn och Gertrud på ThinkTwice. Funkade perfekt! Då vi var i Camariñas så såg vi ett underligt litet stenhus som vi inte riktigt förstod var det var. Här såg vi flera och det visade sig att det troligen är någon form av gravkammare. Trots att siestan var slut var det mesta stängt så vi rodde tillbaka till båten och åt middag i solnedgången.

Färden gick vidare till orten Portosin. Vi valde Portosin pga att vi därifrån skulle kunna ta en buss till Santiago de Compostela som är den berömda katedralen för kristna pilgrimer. Marinan i Portosin är liten men välskött. Vi hade ringt om plats innan och tur var väl det för vi fick bara stanna två nätter för därefter skulle marinan vara värd för en seglingstävling. Dagen efter ankomst tog vi så bussen till Santiago. Busshållplatsen i Portosin var vid banken. Det visste tydligen alla, men det fanns inte en enda skylt som visade på det. Resan till Santiago tog ca en och enhalv timme inkl. ett byte i Noia. Det är väl värt resan till Santiago. Katedralen är jätte vacker både utanpå och inuti. Vi lyckades även med konststycket att få se aposteln James gravkammare inne i katedralen. Området runt katedralen är fullt av trånga vindlande gränder som var jätte mysiga att gå i. På torget framför katedralen kom det hela tiden grupper med pilgrimsvandrare som gjort pilgrimsfärden till Katedralen på riktigt och inte som vi som fuskat med buss. Respekt till alla som genomför denna vandring.

Efter Portosin tog vi oss vidare och gjorde några stopp på flera mysiga ställen. Vi hade varit i kontak med Mats och Ingela på Elinalida och bestämt att vi skulle försöka sammanstråla. På vägen till dom så stannade vi bl. a vid en strand som heter Praia de Castro och som ligger alldeles i början på Ria de Arousa. På morgonen när jag kom upp för att göra frukost var det dimma. Men döm om min förvåning när jag upptäckte att vi hade en dykflagga ca 15 meter akter om båten. Det visade sig att de var tre fridykare som troligen fiskade knivmusslor på botten.

7 reaktioner till “Galicien

1. Jag undrar ju själv vad jag gett mig in på !?! Har idag hunnit vandra drygt 5 mil av totalt 80 till Santiago! Jag läste för kanske 10 år sedan hur Agneta Sjödin hade gått de 80 milen och sen dess har jag funderat på att själv testa! Nu klarar sig barna själva, eller hur…? Så då går jag. Räknar med fem veckor om jag går lugnt tempo!

Det är jättekul att följa bloggen på er resa👍