Les Sables till Gijon

Efter några härliga dagar på ön Ile D’yeu fortsatte vår resa längs den franska atlantkusten. Nästa stopp blev Les Sables d’Olonne. Vi fick en bra plats i marinan precis alldeles bakom de många katamaranerna som låg leveransklara alldeles bakom oss.

Detta är hamnen där bl a Vendeeglobe startar ifrån. I hamnen låg nu några av de extrembåtar som ensamseglare seglar bl a Volcanic Fiber Evolution.

Vi gick en tur igenom stan som är full av små trevliga gränder med barer, restauranger och affärer innan vi avslutade kvällen med middag i båten och en kvällspromenad längs bryggorna.

Dagen efter fortsatte vi till La Rochelle. Vi fick en bra plats på samma brygga som Therica, i området som heter Tamaris, nära stan och alla båttillbehörsbutiker. Hamnen i La Rochelle är enorm. Det ligger ca 4000 båtar i hamnen. Marinan erbjuder att man får ligga tre nätter till priset av två. Första dagen i La Rochelle ägnades åt båtfix och tvätt. Tvätteriet låg i den andra änden av hamnen vilket innebar en cykeltur på ca 5 min i en riktning. Det blev några vändor innan allt var klart. Som tur var fick jag hjälp av Gunilla på Therica både med att jag fick låna en av deras Bromton packväskor samt att hon även tog halva tvätten på sin cykel. Fantastiskt med sådana vänner.

Dagen avslutades med en kväll på stan där Johan och Gunilla stod för värdskapet. Kvällen började med en drink på en pub för att sedan fortsätta på en restaurang vid hamnen. Där bjöds vi på ostron till förrätt och anka till huvudrätt. Med Johans ypperliga guidning i hur man äter ostron, inmundigades denna läckerhet.

Efter middagen promenerade vi längs hamnen för att slutligen avsluta denna fantastiska kväll på en utomhus pub som fick det att kännas som vi redan var i Karibien, förutom att man i ena delen av puben avnjöt stumfilmer.

Nästa dag bjöd Gunilla och Johan på en heldags guidning på ön Ile de R’e. Dagen började med en båttur över sundet. Turen tar ca en timme. Väl framme i den lilla hamnstaden Saint Martin, packades cyklarna upp och vi cyklade till Gunilla och Johans hus för en kaffe och färska Pain au chocolat. Vi cyklade sedan vidare till byn Loix för att äta lunch. På vägen dit passerade vi en salttillverkning där vi inhandlade kryddat salt. Efter lunchen, som bestod av musslor, cyklade vi vidare till öns vinkooperativ för vinprovning. Det slutade med att vi bunkrade mer vin till båten. Ile de R’e är en fantastisk cykelö. Det är jätte fina cykelvägar runt hela ön. Cykelturen avslutades med en Galette på en restaurang i hamnen i väntan på båtturen hem igen. Väl tillbaka i båten igen var vi helt slut. Full av intryck. En fantastisk dag avslutades med en drink på Therica.

Jobbigt läge om man tänkt sig att ta en tur med båten
Den här sortens åsna finns tydligen bara här på ön.

Nästa dag var vår sista dag i La Rochelle. Vi hade bestämt oss för att ligga kvar i hamnen under dagen men att till kvällen gå ut och lägga oss i en ankringsvik söder om Ile de R’e. Efter ca en och en halv vecka tillsammans var det nu dags att säga tack för en fantastisk tid längs Frankrikes kust och hej då till Gunilla och Johan. Beslutet att gå till ankringsvik natten innan avfärd till Gijon visade sig vara ett dåligt beslut. Det gungade hela natten och det kom även en störtskur. På morgonen då vi skulle ta upp ankaret blåste som bara den samt hela ankarkättingen var full i snäckor. Vi slet som bara den i en timme innan ankaret till slut var uppe. Då hade vinden ökat och vridit så vi fick en ganska jobbig kryssbog innan vi kunde vända stäven mot syd. Dagen och natten blev väldigt jobbig. Vi fick mycket vågor som gjorde att båten krängde och hade sig. Det blev inte mycket sömn den natten. Dagen efter var det bleke så då blev det motorgång. Framemot eftermiddagen kom vinden tillbaka och vi kunde plattlänsa. Med nygjord preventer både fram och bak samt spirad Genua så blev denna natt en mycket behaglig resa. Vi kom fram till Gijon vid lunch, precis som planerat. Nytt land och ny flagga. När vi kom in hamnen möttes vi av viftande armar på Too-ticki som hälsade oss välkomna. Nu kommer vi göra Gijon några dagar innan vi fortsätter vår resa längs den spanska kusten.

3 reaktioner till “Les Sables till Gijon

1. Å vad bra skrivet.ligger i Port Olona å skall vidare mot La Rochelle med fortsättning söderut. Tacksam för alla tips.
    Går det verkligen att ligga inne i La Rochelle pga tidvattnet, ser skumt ut i Navionics